کاوش در تپه گاران دشت دهلران شروع شد

به گزارش مهسان بلاگ، پروژه باستان شناسی دشت دهلران ، اهداف بلند مدت خود را به صورت کاوش در تپه گاران/غران شروع نموده است.

کاوش در تپه گاران دشت دهلران شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محسن زینی وند سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: این پروژه در قالب طرح 5 ساله به انجام خواهد رسید.

او توضیح داد: در این طرح پژوهشگران متخصص خارجی در زمینه خط و زبان های باستانی و باستان شناسی چشم انداز هیأت داخلی را همراهی می نمایند.

این باستان شناس، با بیان اینکه زیستگاه گاران/غِران با حدود 17 هکتار وسعت از یک برجستگی بلند و چند پشتۀ وسیع در پیرامون آن تشکیل شده است اضافه نمود: پیش تر در سال های دورتر باستان شناسان آمریکایی از این زیستگاه دیدن و از اهمیت آن در باستان شناسی دوره تاریخی و عیلام در جنوب غربی ایران یاد نموده اند.

او با بیان اینکه این محوطه با شماره 2982 در سال 1379 خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اظهار داشت: علاوه بر این، هنری رایت و جیمز نیلی از باستان شناسان مطرح آمریکایی از این زیستگاه به عنوان جای نام احتاقتصادی شهر اردریکا دوره هخامنشی نام برده اند.

زینی وند با اشاره به این نکته که بر اساس یافته های سطحی، استقرار انسان در تپه باستانی گاران از هزاره سوم پ.م تا اواخر دوران تاریخی، احتمالاً همزمان با دورۀ اشکانی استمرار داشته یادآور شد: با توجه به توالی منظم سه هزار ساله تپه گاران، پژوهش های پیش رو زوایای جدیدی از دوره تاریخی منطقه را آشکار خواهد نمود.

سرپرست هیأت کاوش ابراز امیدواری کرد: کاوش های مورد نظر علاوه بر اینکه کاستی های توالی سفالی را تبیین می نماید در نتیجه آن بتوان با مدارک و شواهد باستان شناسی به چگونگی ارتباط و تبادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احتاقتصادی با زیستگاههای بزرگ همچون موسیان و در گستره بزرگتر با شوش و میانرودان در هزاره سوم، دوم و اول پ.م دست یافت.

این باستان شناس در خاتمه با بیان اینکه کاوش در تپه گاران با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال اجرا است توضیح داد: بودجه اقتصادی این فصل از کاوش به همت اداره کل امور پایگاههای میراث فرهنگی کشور تأمین شده است.

تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6049

به "کاوش در تپه گاران دشت دهلران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش در تپه گاران دشت دهلران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید