رسول ملاقلی پور: پرواز در شب مرا شارژ کرد

به گزارش مهسان بلاگ، رسول ملاقلی پور که این روزها یکی از فیلم های جنگی اش به بهانه ماه محرم روی پرده است،اگر هنوز زنده بود باید شمع تولد 64 سالگی اش را خاموش می کرد اما او نیست.

رسول ملاقلی پور: پرواز در شب مرا شارژ کرد

به گزارش خبرنگاران، 17 شهریور سالروز تولد یکی از بهترین و مطرح ترین فیلمسازان سینما بویژه در حوزه دفاع مقدس است؛ رسول ملاقلی پور که 13 سال از درگذشت او می گذرد و یکی از فیلم های ماندگارش که مضمونی عاشورایی دارد از اول محرم تا کنون، پس از مرمت ها و اصلاحی که در فیلمخانه ملی ایران روی آن صورت گرفته در یک سانس در سینما آزادی به نمایش درآمده است.

پرواز در شب به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی رسول ملاقلی پور است که سال 1365 ساخته شد.

این فیلم با بازی مرحوم فرج الله سلحشور، علی یعقوب زاده، تاجبخش فنائیان، جعفر دهقان، مصطفی لاجوردی، کامران نوروز، اکبر نیکرو و سید جواد هاشمی ماجرای یک گردان نیروهای ایران را روایت می نماید که در محاصره قرار می گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می گردد. چهار نفر از رزمندگان گردان انتخاب می شوند تا برای درخواست یاری خود را به قرارگاه برسانند. از آن میان سه تن کشته می شوند و ....

این ساخته ملاقلی پور در زمان خود در پنجمین جشنواره فیلم فجر هم نمایش داده شد که لوح زرین بهترین فیلم برگزیده و لوح زرین بهترین جلوه های ویژه (علی رستگار) به آن تعلق گرفت. همچنین موسیقی متن (محمدرضا علیقلی) و فیلمنامه نویس (رسول ملاقلی پور) این فیلم هم نامزد دریافت جایزه بودند.

ملاقلی پور درباره این فیلم خود گفته بود: پرواز در شب حاصل یک دوران تنهایی و خلوت من نسبت به گذشته ام بود و مرزی که مرا به سینمای حرفه ای وارد می کرد. اینکه تا به حال چطور رفتم؟ چگونه بودم؟ اصلا کی و کجا بودم؟ و حالا قرار است کجا بروم؟ مثل باک ماشینی که خالی است و پت پت می نماید، استارت که می زنی در حدود دو، سه متر راه می رود. احتیاج داشتم شارژ شوم و پرواز در شب من را شارژ کرد. باکم را پر کرد. با قهرمانانش گریه می کردم، می جنگیدم و گاه حتی به آن ها حسرت می خوردم. شاید یکی از علت های موفقیتش هم این بود که از یک پشتوانه تمام ناشدنی مثل نهج البلاغه در آن بهره بردم.

همچنین اکبر نبوی، منتقد سینما در مصاحبه ای درباره وجوه عاشورایی این فیلم ملاقلی پور که این روزها به همین بهانه در سینما آزادی اکران شده است، حدود 10 سال قبل اظهار نموده بود: در پرواز در شب ما برای نخستین بار در تصویری که از جبهه داریم، با یک واقعیت عریان روبه رو می شویم و آن واقعیت عریان این است که مردم! بچه های شما در برخی از شرایط خاص که در جبهه هستند به شدت تنها می شوند، دشمن از هر طرف آن ها را محاصره می نماید، آب ندارند بخورند، آب بر آن ها بسته شده، موقعیت شان به شکل مثالی، دقیقاً موقعیت کربلاست. از این منظر هیچ کسی تا به حال نتوانسته موقعیت مثالی جبهه و کربلا را مثل رسول ملاقلی پور در بیاورد.

تا پیش از آن، چه در تبلیغات رسمی، چه در تلویزیون، چه در جاهای مختلف، چه در جاهای رسمی که افراد حرف می زدند و چه در فیلم های جنگی که آن زمان وجود داشت (که بخش قابل توجهی از آن ها اصلا ربطی به این پایداری و مقاومت مردم ایران نداشت) همواره به دشمن تک ساحتی و مطلق انگارانه توجه و نگاه می شد. برای اولین بار یک نفر آمد و گفت: آقا! به این ها هم به عنوان آدم نگاه بکنیم، خیلی هم مطلق نبینیم. این ها هم می توانند طبقه بندی شوند.

این نگاه ملاقلی پور از کجا می آید؟ گرچه اگر از او سؤال می کردید نمی توانست برای شما تحلیل کند، چون هنرمند قرار نیست تحلیل گر باشد. گرچه رسول اواخر زندگی اش به تحلیل بسیار خوبی هم رسیده بود. اگر در سال 65 از رسول سؤال می کردید، می گفت من کار خودم را کردم، حالا تحلیل گرها بگویند. آن وقت من می توانستم بگویم، رسول ملاقلی پور دارد با صراحت تمام میگوید این آدمهایی که از کشور عراق آمدند و دارند با من می جنگند و در خاک من هستند، این ها در یک طبقه نیستند و همه انگیزه های یکسانی ندارند.

وگرنه من با این آدم ها سال های سال است همسایه بودم، هم مذهبم، هم دین هستم. آن دو عراقی که اسیر شده اند به روشنی تمام این نگاه را نشان می دهند. برای اولین بار رسول قالب ها را شکست. حتی در نگاه به عراقی ها قالب ها را شکست که نمی توانیم به همه عراقی ها به یک چشم نگاه کنیم؛ یکی هست که در سیستم حزبی هضم شده است، یکی هست که هنوز انسانیت خودش را دارد.

تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16367

به "رسول ملاقلی پور: پرواز در شب مرا شارژ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسول ملاقلی پور: پرواز در شب مرا شارژ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید