دانشگاه ها ماموریت گرا می شوند، رکورد ایران در توسعه نیروی انسانی

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دکتر باقر لاریجانی در شانزدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری در مرکز همایش های بین المللی رازی با اشاره به وضعیت آموزش پزشکی در ایران و جهان، گفت: چالش های موجود در آموزش پزشکی جهانی است و تنها منحصر به ما نیست و راهکارهای شبیه به هم نیز دارد. در حال حاضر نیروی انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید بدانیم که سرمایه گذاری در این بخش هزینه نیست چرا که اگر بتوانیم فردی را درست تربیت کنیم.

دانشگاه ها ماموریت گرا می شوند، رکورد ایران در توسعه نیروی انسانی

لاریجانی اضافه نمود: ما در سال 2010 در جهان رکورد دار توسعه نیروی انسانی در تحصیلات دانشگاهی بوده ایم و رشد تندی را در سالهای 2005 تا 2010 تجربه کردیم. البته در اقتصاد دانش بنیان و علم و فناوری باید تحصیلات تکمیلی را ارتقاء بدهیم. ضمن اینکه رشته پزشکی نیز رشته پر هزینه ای است اما در مقابل در حوزه اقتصاد دانش بنیان سود زیادی خواهد رساند.

وی درباره لزوم تغییر روینمودهای توسعه آموزش عالی در کشور گفت: کشورهای در حال توسعه در این زمینه سرمایه گذاری می نمایند اما کشورهای توسعه یافته محصل را به گونه ای آموزش می دهند که خود به یک نوآور بدل می گردد. بسیار ناپسند است که فردی در تحصیلات تکمیلی باشد و پس از آن به دنبال شغل برای وی بگردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در آمریکا در دو سال تعداد دانشجویان را دو برابر کردند . این روند در انگلستان و سوئد نیز ادامه یافت. در هندوستان 8 هزار مرکز آموزش عالی و در آمریکا 5 هزار مرکز آموزش عالی وجود دارد. در واقع به ازای هر یک میلیون نفر 10 تا 20 مرکز آموزش عالی وجود دارد که این عدد در کشور ما با توجه به تعداد وجود 2 هزار و 500 مرکز آموزش عالی برای یک میلیون نفر کمتر است. اما در همان آمریکا با وجود 5 هزار مرکز آموزش عالی تنها 200 تا 300 مرکز پژوهش محور است که رسالت های بزرگ را برعهده دارند.

وی با اشاره به چندین گزارش که بر لزوم تغییرات در آموزش پزشکی صحه گذاشته است یادآور شد: 100 سال پیش وقتی اولین گزارش آموزش پزشکی در آمریکا منتشر شد، چندین دانشگاه و کالج پزشکی تعطیل شدند تا فرآیندهای آموزشی اصلاح شد. بنابراین مسئله محوری، دانشجو محوری، افزایش کیفیت آموزش، اخلاق پزشکی باید در فرآیندهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی گفت: متاسفانه مطالعات ما نشان می دهد که هنوز تفکر دانشجویی پا نگرفته و حافظه محور در اولویت است. اگر دانشجویان پزشکی را به کمپ ترک اعتیاد ببریم نگاه شان به بیماران و معتادان تغییر می نماید.

وی رویکرد میان رشته ای را از مهمترین روینمودهای جهانی دانست و گفت: از 7 هزار نفر فارغ التحصیل میان رشته ای در گذشته این عدد به 30 هزار نفر رسیده در حالی که در ایران در این زمینه بسیار ضعیف عمل نموده ایم. در زمینه بین المللی شدن هم آسیایی ها کاربرهای خوبی هستند اما باید نقش مهم تری ایفا نمایند در حال حاضر 71 درصد از دانشجویان در استرالیا، 40 درصد در انگلستان و 62 درصد در آمریکا ، آسیایی هستند.

معاون وزیر بهداشت گفت: آموزش سنتی تنها 25 درصد آموزش را در جهان تشکیل می دهد و بخش عمده ای از آموزش برپایه الکترونیک است و ما در این زمینه باید حرکت جدی داشته باشیم.

وی بیمارستان های آموزشی را مهمترین بستر فعالیت آموزشی در آموزش پزشکی دانست و گفت: یک بیمارستان آموزشی در آمریکا 750 میلیون دلار گرانت می گیرد پس می توان در این زمینه کار کرد. چه اشکالی دارد مدلی که در آمریکا، انگلستان، کانادا و مالزی در شکل گیری بیمارستان های جامع زنان پیش رفته، در کشور ما که بر اساس معارف اسلامی است به صورت جدی پیگیری گردد.

لاریجانی گفت: مجاری اعتبارات دانشگاههای دولتی عمدتا دولتی است و باید برای آن از زمینه هایی مثل وقف استفاده کرد. اکنون در بسیاری از کشورها دانشجویان شهریه پرداز هستند.

وی با اشاره به وجود 180 هزار دانشجو و 18 هزار هیات علمی گفت: هنوز نسبت به برنامه عقب هستیم و ادغام بستر مناسبی را برای آمایش سرزمین طراحی نموده است که تحول مهمی در آن رخ می دهد. همین طور راهکارهای بالینی و پزشک خانواده نیز باید متحول شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مطالعه فرهنگستان درباره چالش های آموزش پزشکی گفت: بومی سازی، ایجاد انگیزه در میان دانشجویان، ایجاد امید به آینده ، توجه به آموزش سرپایی و میان رشته ای ها و همچنین ارزشیابی درست از چالش های پیشرو است.

تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 19956

به "دانشگاه ها ماموریت گرا می شوند، رکورد ایران در توسعه نیروی انسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها ماموریت گرا می شوند، رکورد ایران در توسعه نیروی انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید