حفاظت ویژه از درختان دیرزیست در باغ فین کاشان

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، از مرمت و حفاظت ویژه درختان دیرزیست باغ فین کاشان اطلاع داد.

حفاظت ویژه از درختان دیرزیست در باغ فین کاشان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان؛ فریدون الله کمک مدیر کل میراث فرهنگی استان صبح امروز 8 مرداد ماه با اعلام این خبر گفت: درختان دیرزیست باغ فین کاشان نه تنها ارزش تاریخی دارند، بلکه به عنوان نماد باغ ایرانی محسوب شده و ارزش ملی و جهانی دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: در حال حاضر تعداد درختان باغ، بالغ بر 360 اصله درخت کهنسال، 450 اصله درخت جوان، با میانگین سنی درختان قدیمی در حدود 350 سال و ارتفاع 18 تا 22 متر، مجموعه ای استثنایی را در بین باغ های ایرانی ایجاد نموده است که حفاظت و نگهداری آنها احتیاج به تخصص و اقدامات ویژه ایی دارد.

به توضیح داد: همانند انسان که با افزایش سن، احتیاج به نگهداری و مراقب ویژه دارد، درختان نیز از این امر مستثنی نیستند. به همین لحاظ توانسته ایم با همکاری و مساعدت مدیران شهرستان و استان، طرح های مهمی را در خصوص بازپیرایی، بازسازی و احیای فضای سبز مجموعه تاریخی باغ فین کاشان اجرا کنیم.

الله کمک، چگونگی اجرای عملیات حفاظت و مرمت این درختان را بیان نمود و تاکید نمود: با همکاری متخصصان صاحب نظر، کلیه درختان باغ به طور دائم مورد پایش و آنالیز دقیق قرار می گیرند.

الله کمک افزود: از سال های گذشته آسیب های ناشی از عوامل جوی نظیر بادهای شدید، بارش های سنگین و سرمازدگی خسارت هایی را به درختان وارد آورده بود که بعضی از آنها می توانستند عامل جدی و تهدید کننده ای برای نابودی درختان محسوب شوند، به همین دلیل با بهره گیری از متخصص گیاه پزشکی، تک تک درختان مورد بازدید کارشناسی قرار گرفته و تمام آسیب های ناشی از پوسیدگی ها، شکستگی ها، حفره ها، محل های زخم و آسیب های مشهود و یا پنهان، کشف و با مواد مخصوص مورد حفاظت قرار گرفتند.

الله کمک افزود: در سه فاز مختلف، طرح های آنالیز و ساماندهی فضای سبز باغ فین کاشان را به اجرا در آوردیم، خوشبختانه به وسیله این طرح ها توانسته ایم وضع رویشی درختان کهنسال و دیرزیست باغ را که عموما سرو شیراز (کاشی) و چنار هستند، بهبود دهیم.

در انتها عسگری عضو هیئت علمی و استاد پژوهش گیاه پزشکی، مجری پروژه ترمیم و حفاظت درختان باغ فین کاشان نیز از ارزش معنوی سروهای باغ فین کاشان در بین مجموعه درختان کهنسال و دیرزیست کشور یاد کرد و افزود: این درختان نخبه بوده و با قدمتی بیش از 350 سال توانسته اند ناملایمات طبیعی را پشت سر گذارند، که همچون بناهای تاریخی و سایر میراث فرهنگی و ملی، این درختان با غنای ویژه ای که دارند احتیاج به مراقبت دائمی و ویژه دارند.

باغ تاریخی فین کاشان با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع در مجاورت چشمه سلیمانیه، سال 1314در فهرست آثار ملی و در سال 1390 در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15731

به "حفاظت ویژه از درختان دیرزیست در باغ فین کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت ویژه از درختان دیرزیست در باغ فین کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید