اختلافات چند ساله بغداد و اربیل، خاتمه حل می گردد؟

به گزارش مهسان بلاگ، قرار است هیأتی از اربیل بزودی راهی بغداد گردد تا پنج پرونده اختلافی را با دولت مرکزی بحث و آنالیز کند.

اختلافات چند ساله بغداد و اربیل، خاتمه حل می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روابط چند سال گذشته دولت کردستان عراق در اربیل با دولت مرکزی عراق در بغداد همواره تحت تأثیر چند پرونده اختلافی مهم بوده است.

فوریه سال 2018 (بهمن 1396) اربیل پس از دو هفته گفت وگوی دو هیأت اربیل و بغداد، از زبان سخنگوی دولت از توافق اولیه با دولت مرکزی عراق اطلاع داد و گفت، این توافق ها در انتظار تأیید نهایی حیدر العبادی نخست وزیر وقت است.

پیش از این اعلام، نیچروان بارزانی نخست وزیر وقت دولت در اربیل در ماه ژانویه (یک ماه قبل از اعلام توافق) در رأس هیأتی رسمی به بغداد رفته و با حیدر العبادی دیدار نموده بود.

اکنون بیش از یک سال از اعلام توافق اولیه می گذرد و دولت در بغداد و اربیل تغییر نموده و کردستان همچنان به دنبال حل پرونده های اختلافی است. 31 جولای (نهم مرداد ماه) دولت کردستان کمیته ای جدید برای مذاکره با بغداد درباره سه پرونده اختلافی تشکیل داد؛ نفت و گاز، بودجه و مناطق مورد منازعه.

طبق اظهارنظرهایی که منابع آگاه کُردی در رسانه ها نموده اند، گفت وگوهای سختی پیش روی اربیل و بغداد است زیرا درباره مناطق مورد منازعه اختلافات ریشه ای وجود دارد و در دو پرونده نفت وگاز و بودجه نیز اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

قرار است هیأت مذاکره کننده اربیل بعد از عید قربان به بغداد برود و پنج پرونده را با دولت مرکزی آنالیز کند؛ تخصص درآمد نفت و گاز، سهم اربیل از بودجه، مناطق مورد منازعه (مثل آینده استان کرکوک)، استقرار نیروهای پیشمرگه و حل مشکل حقوق کارمندان کردستان.

هر چند گفته می گردد که اربیل بر خواسته خود طبق قانون اساسی پافشاری خواهد نمود اما منابع آگاه گفته اند که هیأت اربیل شماری از پیشنهادهای خود را مطرح خواهد نمود و امیدوار است که این پرونده ها سریعتر میان طرفین حل و فصل گردد.

هیفیدار احمد عضو مجلس کردستان عراق می گوید، هیأت کردی بعد از عید (قربان) به بغداد می رود و هدفش رسیدن به حل نهایی پرونده های نفت و سهم کردستان از بودجه است. او مدعی شد که اربیل حاضر است پول نفت را به بغداد بفرستد اگر بغداد قبول کند که حقوق کارمندان را پرداخت کند.

هیأتی از اربیل که زمان العبادی وارد بغداد شده بود

پیشتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق بر لزوم حل اختلافات تأکید و اعلام نموده بود که دولتش قصد ندارد حقوق کارمندان کردستان را قطع کند اما اعلام نموده بود که معادل آنچه کردستان نفت می فروشد و پولش را به دولت مرکزی ندهد، از بودجه اش کاسته خواهد شد.

همچنین وبگاه خبری موازین نیوز عراق به نقل از ابراهیم الجاف عضو حزب الاتحاد الوطنی الکردستانی (اتحادیه میهنی) نوشت که هیأت کردی که به بغداد خواهد رفت، هدفش حل کل اختلافات نیست آنطور که بعضی می گویند. هیأت به بغداد می رود تا حقوق کُردها را که در قانون اساسی آمده، تثبیت کند.

بعد از آنکه تنش در روابط بغداد و اربیل در سال 2017 افزایش یافت، تنش های میان دو طرف بعد از انتخابات مجلسی و به قدرت رسیدن عادل عبدالمهدی، کاهش یافته و طرفین بر استفاده از گفت وگو برای حل مسائل و اختلافات تأکید نموده اند.

تنش میان بغداد و اربیل در سال 2017 پس از آن افزایش یافت که مسعود بارزانی (رئیس جمهور پیشین کردستان و رهبر حزب دموکرات) در حرکتی یکجانبه، در روز بیست وپنجم سپتامبر (سوم مهر 1396)، همه پرسی جدایی کردستان از عراق برگزار کرد. بغداد این اقدام را خلاف قانون اساسی و وحدت ارضی عراق دانست و با آن مخالفت و تحریم هایی علیه اربیل از جمله مسدود شدن گذرگاه های کردستان با ایران و ترکیه و ممنوعیت پرواز داخلی و خارجی از فرودگاه های کردستان را اعمال و در مناطق مورد منازعه مثل کرکوک، نیروی نظامی مستقر کرد.

علاوه بر این، مسائل تجاری نیز یکی از مسائل میان دو طرف است. قرار است امور واردات و صادرات و تبادل تجاری میان بغداد و اربیل نیز بحث و آنالیز گردد. عبدالرزاق ناوندی، مدیر کل وزارت بازرگانی کردستان عراق گفته، قرار است هیأتی بلندپایه از این وزارتخانه به بغداد برود و طرح ها و برنامه های آینده را در سایه فضای مثبت کنونی میان دو طرف آنالیز کند.

عادل عبدالمهدی

م

تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14189

به "اختلافات چند ساله بغداد و اربیل، خاتمه حل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات چند ساله بغداد و اربیل، خاتمه حل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید